Vårdhundsarbete

En vårdhund kan stödja elever i skolan genom att motivera, öka koncentration, stödja elever med läs och skrivsvårigheter, öka empati, hantera ilska och andra känslor, minska ensamhet och utanförskap, öka trivsel, öka skolnärvaro, stärka självkänsla och självförtroende, läsa av känslor och signaler hos mottagaren (hundens känslor och signaler som sedan även kan ses hos människor), öka fysisk aktivitet, förbättra grovmotorik och finmotorik etc…

 

Vårdhundar gör även en fantastisk skillnad inom äldreomsorgen och LSS. Vårdhund bidrar till att vårdtagaren får känna glädje, trygghet, ökad motivation, ökad social samvaro, utagerande beteende, fysisk träning, grovmotorik, finmotorik, minnesträning, träna gående, palliativt, oro, ångest, depression.

 

Hundens närhet ökar utsöndringen av oxytocin (vårt må bra-hormon).

 

Det finns ju olika sätt att arbeta på för att lyckas med detta. Nedan har jag beskrivit mina tankar om hur vårdhundsteam skulle kunna göra nytta:

  • finnas som en trygghet/vän för ensamma, oroliga vårdtagare
  • lugnande för de som har svårt att kontrollera ilska, aggressioner eller blir hysteriskt ledsna genom att de kan lugna ner sig av att klappa och massera hunden
  • ligga nära och lyssna när vårdtagaren läser vilket kan kännas tryggt för t.ex eleven att läsa högt för någon som inte dömer samtidigt ökar elevens läskunskap och eleven börjar tro på sin förmåga
  • vårdtagaren utövar aktiviteter som är kul med hunden men får samtidigt psykisk eller fysisk träning utan att vara medveten om det (t.ex spel som leder till multiplikation och uppställningar, hålla ut benet som hunden ska hoppa över etc)
  • öka empati hos vårdtagare då de kan lära sig att läsa hundens känslor och därefter även se människors känslouttryck lättare, man kan även prata med vårdtagaren om vad som gör hunden ledsen och glad
  • våga visa känslor och samtala inför hunden kan hjälpa till att öka självkänsla och självförtroende
  • öka koncentration genom att till exempel koncentrera sig på att räkna två mattetal och se om hunden klarar av att sitta still så länge, eller bara få lov att känna på hunden emellanåt när man arbetar.

 

Nedan följer även några förslag på hur man kan använda hunden för att motivera vårdtagaren till att komma ut från hemmet. Det finns självklart fler sätt att använda hunden för att motivera vårdtagaren till att komma ut.

  • ”Kan inte du följa med hunden ut på promenad, hon tycker att det är så kul när DU följer med?”
  • ”hunden verkar kissnödig, kan vi gå ut en sväng”
  • ”hunden är riktigt leksugen”
  • ”hunden har fått en ny leksak”
  • ”ska vi se om hunden kan hoppa över hinder i parken”
  • ”hunden behöver ha idrott, vad skulle vi kunna hitta på?”

 

Varje människa är unik och man får vara kreativ som vårdhundsförare och arbeta flexibelt och vara beredd på att hitta nya arbetssätt hela tiden för att varje individ ska få så mycket hjälp att utvecklas som är möjligt med hjälp av vårdhund.